Un concert recital espectacle per a piano, flauta travessera i veu recitada, neix dues vegades amb les dues parts de l'espectacle.
S
EROS
La primera, EROS, resulta de la necessitat històrica de representar la boutade de l’escriptor Pierre Louys, que en plena Belle Époque s’inventa una poetessa coetània i amiga de Safo, la jove Bilitis, i crea tot un poemari a la manera dels versos de la Grècia clàssica, en els quals era especialista. Això és l’excusa per presentar un encantador elogi de l’amor lèsbic que, tot i que no va mantenir gaire temps l’engany després de la seva publicació, va esdevenir un clàssic de la literatura eròtica admirablement secundat per la música de Claude Debussy. El compositor, seduït com tants pels versos del seu amic, es va prestar gustosament a musicar-los. En coneixíem les versions de l’Ensemble Wien Berlin, recitats per Catherine Deneuve, i de The Nash Ensemble of London, recitats per Delphine Seyrig.
TANATHOS
Aquest elogi del món femení fet per homes que anomenem EROS, i el descobriment de l’existència de l’amant de Pierre Louys, l’escriptora, novel·lista i poetessa Marie de Regnier, que signava amb el pseudònim Gérard d’Ourville, ens va fer investigar i poder mostrar de viva veu, per primera vegada en català i traduïts per Neus Dalmau, els poemes de Marie i equiparar-los als del seu estimat amic. Així anem bastint la segona part, TANATHOS, a partir l’ obra ombrívola i punyent de la poeta. Ens hem trobat que un dels poemes més impressionants, Apol.lo i Daphne, un al·legat contra la violació que tancarà el concert, fa referència al mite fundacional de Lloret de Mar. Per equilibrar la balança musical i ètica, hem fet un estudi per triar les obres de compositores que poguessin expressar amb escreix la lírica resposta de les dones a Louys i Debussy. El resultat és EROS I TANATHOS.